Gázellátó rendszer működési modellje

Vojtkó Péter
A
Szénhidrogén iparágon
belül beszélhetünk olajipari és gázipari létesítményekről. Mindkét
közeg tekintetében
a vertikális működési folyamatok: Kutatás (bányászat) - Termelés -
Előkészítés
(feldolgozás) - Szállítás (elosztás) - Felhasználás nagyon hasonló
technológiákat foglalnak magukba, ezen belül most a földgázellátó
rendszerekkel -, horizontális (területi) értelemben
pedig az Európai vonatkozásokkal
foglalkozunk.
Az
egyes
műszaki-gazdasági folyamatoknak különböző nézőpontjai vannak. Tárgyi
weblapunk
(portálunk) keretében, elsősorban a műszaki,
létesítményi (fejlesztési, üzemeltetési) aspektusok kerülnek
feldolgozásra,
s azoknak is a stratégiai (statikus, időtálló) vonatkozásai, mind a
működtetési
(real-time) -, mind a financiális (kapacitásfoglalások, ütemezések)
folyatok
más jellegű tevékenységek, melyekre megvannak a saját, funkcionális
webes
szolgáltatások.
Fentiek
előrebocsátása
után rátérhetünk a műszaki szemléletű, gázforgalmi
modell bemutatására (lásd: mellékelt ábrán).

Egy
gáz-régió (pl.:
Európai területi egység, v. ország) ellátása szempontjából
megkülönböztethetünk:
-
Gázforrásokat:
külső (import) termelő gázmezőket/feldolgozó
üzemeket és LNG fogadó állomásokat (kikötőket), valamint belső (az
adott
régión/országon belüli) földgáz lelőhelyeket/üzemeket és gáztározókat.
-
Mind a távoli
gázforrások, mind az LNG fogadására alkalmas gázüzemek (de akár a belső
gázforrások) bekötése az egységes Európai - / országos gázhálózatba, szállító- majd elosztó gázvezetékek
segítségével történik. A szállítási/elosztási (logisztikai) feladatok
megoldása, praktikusan gázelosztó
központok (hierarchikusan magasabb -, illetve alsóbb rendű
csomópontok)
segítségével történi, mely mind műszaki, mind elszámolási
(kereskedelmi)
szempontból koordinációs szerepet tölt be.
- A
gázszállító vezetékek jelentősége
(nagyságrendje: hossz, átmérő, kapacitás) szempontjából
megkülönböztethetünk:
-
Transzkontinentális (orosz
terminológiában Magisztrális)
távvezetékeket, melyek igen nagy távolságból, a nagy készletekkel
rendelkező
forráshelyektől - földrészeken/országokon átvezetve, igen nagy
kapacitással
látnak el bizonyos gázellátási körzeteket,
-
országhatáro(ko)n átnyúló Szállító
vezetékeket,
-
általában rövid távú, országokat, (al)régiókat összekötő (ún. Interconnector) vezetékeket, melyeknek
elsődleges szerepük az adott gázellátási alrendszerek biztonsága
szempontjából
van jelentősége,
-
végül országokon belüli (ún. belső) vezetékeket,
melyeknek az adott ország ellátása szempontjából van kulcs jelentősége.
-
Természetesen az adott országok nagynyomású hálózatában még számtalan
szállítóvezeték
létezik, azonban Európa ellátása szempontjából, meg kell húznunk egy
határt az
itt figyelembe vehető vezetékek szempontjából, ráadásul itt még nincs
is vége,
ha az országos, településeket ellátó elosztó vezetékhálózatokra,
illetve az
egyes fogyasztókat (lakásokat) kiszolgáló fogyasztói vezetékekre
gondolunk. Ami szép az egészben, hogy a
legtávolabbi,
több ezer km-re található forráshelyektől, a gázkazánunkig terjedő
vezetékek,
egy egységes és összefüggő, szükségszerűen gáztömör technológiai
rendszer
képeznek.
-
Itt jegyezzük meg, hogy Európa a nagy kiterjedésű gázhálózatában, az
egyes
országhatárokon átnyúló vezetékeken a határ közelében általában gázmérőpontok is találhatók, hiszen az
érintett
országok elemi érdeke, hogy a gázkereskedelem export/import kondícióit
számon
tartsák. Itt jegyezzük meg, hogy a több országon áthúzódó
gázvezetékeknél, az
adott országon átvezető csőszakasz esetében
tranzitvezetékről beszélhetünk,
mely a sorban következő országo(ka)t szolgálja ki, s melynek fejében az
adott
országot tranzitdíj illeti meg (amit általában gázban fizetnek ki).
-
Egy vezetékszakaszban a gáz nem magától áramlik, hanem azt egy, a két
végpont
közötti nyomáskülönbség hajtja. Ilyen értelemben a gázszállításnak
(most a
létesítési költségeket nem is ide számítva) jelentős költségei vannak,
hiszen,
ha ez a (általában a betáplálási pont induló nyomásától származó)
nyomáskülönbség
elfogy, akkor azt pótolni kell, erre szolgálnak a meghatározott
távolságokra
telepített kompresszor állomások, melyek
vagy elektromos árammal, vagy saját gázzal működnek.
-
Az LNG (folyékony gáz) esetében ez
a
szállítási költség a szállító hajó (tanker) üzemeltetési (üzemanyag)
költségével arányos. Egy adott gázmennyiségre kiszámított üzemeltetési
költségkülönbséggel, plusz a két létesítmény (csővezeték, kontra indító
+
fogadó állomás + tanker) beruházási költségével elvileg összevethető a
két
szállítási mód gazdaságossága köözötti különbség, a szépséghiba az,
hogy a
gyakorlatban e számításba, még számos egyéb (nem numerikus) szempont is
belejátszik. Minden esetre, egy LNG-s szállítási mód esetében a
szállító(kereskedő) és a gázforrás(termelő) rugalmasan helyettesítő,
míg
csővezeték esetében a forrás -, illetve fogadási hely determinált.
-
Egy gázszállítási feladat lebonyolításához két dolog szükséges:
- gázforrás (szokták gázmolekulának is
hívni), melynek önálló kereskedelmi
(tőzsdei) értéke van, általában a forráshely tulajdonosa
diszponál
felette, de a kereskedők is rendelkezhetnek gázzal, miután előzetesen
vettek
egy kontingenst,
-
gáz szállító (gázkereskedő), aki
egy
adott (a fogadó helynek és funkciónak megfelelő) infrastruktúrán (ami
lehet
csővezeték) előzetesen (az infrastruktúra tulajdonosától) szállítási
kapacitást
vásárol, melynek keretében leszállítja az adott adagot.